Rettigheder som patient
Behandling på sygehuset
Som patient har du ret til at få undersøgt hvad du fejler (at blive udredt) inden for 30 dage, hvis det er fagligt muligt. Hvis ikke det er muligt har regionen pligt til at undersøge andre muligheder for at udrede dig inden for tidsrammen.
Som patient kan du, som udgangspunkt, frit vælge mellem alle offentlige hospitaler i hele landet, når du skal udredes og behandles. Rettigheden hedder "frit sygehusvalg".
Hvis vi ikke kan tilbyde dig behandling inden for de frister, der gælder, kan du i nogle tilfælde vælge at komme på et privathospital og blive behandlet. Rettigheden hedder "udvidet frit sygehusvalg".
Der er fastsat regler om maksimale ventetider for patienter med visse livstruende kræft- og hjertesygdomme.
Læs mere om maksimale ventetider hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Læs mere om behandling i udlandet, dine rettigheder i forhold til EU-reglerne, patientmobilitet-direktivet og planlagt behandling i andet EU/EØS-land.
Du kan give samtykke til og frabedelse af videregivelse og indhentning af oplysninger, i forbindelse med din behandling på sygehuset.
Læs mere om videregivelse helbredsoplysninger på Region Sjællands hjemmeside
Dine muligheder som patient
Du kan læse, hvad sundhedsvæsnet har skrevet om dig i din journal, og du kan se resultater på blodprøver, røntgenbilleder og meget mere.
Journalen kan ses på sundhed.dk eller i appen MinSundhed. Du skal logge ind med MitID for at få adgang.
Du kan få aktindsigt, når du er fyldt 15 år. Det betyder, at du som udgangspunkt har ret til at få at vide, hvad der står om dig i en journal hos sundhedsvæsenet.
Du kan også give en anden fuldmagt til at opnå aktindsigt i din journal.
Du har altid ret til at få information om din helbredstilstand og om mulig risiko eller bivirkninger ved undersøgelse og behandling.
En behandling må ikke indledes eller gennemføres uden et informeret samtykke fra dig.
Tavshedspligten er en patientrettighed, som giver patienten krav på fortrolighed fra sundhedspersonens side og mulighed for at bestemme, om dennes helbredsoplysninger må videregives.
Har du et hørehandicap eller behersker du ikke danske sprog, kan du få tolkebistand når du er til samtale og behandling hos din praktiserende læge, en speciallæge eller på sygehuset.
Som patient kan du have ret til kørsel til og fra sygehuset - det kalder vi befordring. Bliv klogere på om du har ret til patienttransport eller tilskud til transport, hvordan du bestiller kørsel til og fra sygehuset, samt hvordan du søger om kørselsgodtgørelse.
Klage og erstatning
Du kan altid kontakte personalet på den afdeling, du er blevet behandlet eller undersøgt på. Personalet kan redegøre for dit forløb. Du kan også få svar på mange af dine spørgsmål.
Som patient eller pårørende har du tre muligheder, hvis du oplever, at der er sket noget ved dit møde med sundhedsvæsenet, som ikke skulle være sket:
- Du kan rapportere en utilsigtet hændelse
- Du kan klage
- Du kan søge erstatning
Opdateret mandag den 25. mar. 2024