Nyt projekt vender klassisk måde at booke tider i ambulatoriet på hovedet

Ny IT-løsning skal gøre diabetesbehandlingen mere individuel og behovsstyret i fremtiden.
(fra venstre) Kristina Stehr, Dorte Steinmetz, Lise With Aspe, Abdellatif Aharaz og Birgit Stenholm er nogle af dem, der har knoklet for at få bygget og implementeret det nye selvbook-modul i Sundhedsplatformen.

Book en tid, når du har brug for det. Og vælg selv, hvad du vil snakke om, hvor lang tid der er for brug for, og hvordan samtalen skal foregå. Sådan kommer fremtidige konsultationer til at foregå for en gruppe af diabetespatienter i Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus i nyt pilotprojekt.

En ny IT-løsning skal gøre diabetesbehandlingen mere individuel og behovsstyret i fremtiden.

Det nye selvbook-modul, der netop nu er ved at blive implementeret i Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus og i Kalundborg Sundheds- og Akuthus, vender den klassiske måde at se patienter på hovedet. Fremover kan patienterne selv vælge, hvornår de har brug for at tale med en sundhedsprofessionel om deres sygdom.

- Tidligere har vi set alle patienter på samme måde gennemsnitligt fire gange om året, lige meget hvor godt eller dårligt det går. Det ændrer vi nu med den nye selvbook-løsning. Fremover får en gruppe af udvalgte patienter muligheden for at booke tider selv. De vil stadig have en fast tid til årskontrol, som de hele tiden har haft. Men derudover bestemmer de selv, om de har brug for at se os yderligere, fortæller centerchef og ledende overlæge Abdellatif Aharaz fra Holbæk Sygehus.

Han understreger også, at der ikke bliver aflyst nogle tider, men at man fremover kun booker denne gruppe patienter til en årskontrol.

Stærkt samarbejde mellem mange aktører

IT-løsningen er en helt ny og banebrydende måde at se patienter på, som har kunnet lade sig gøre på grund af et stærkt samarbejde mellem både IT-folk og klinikere.

- Vi har fået lavet en skræddersyet løsning hos Center for IT og Medicoteknologi (CIMT), der opfylder de individuelle behov, som både klinikere og patienter har ønsket i forhold til at booke en tid i ambulatoriet. Vi står dermed med en meget mere individualiseret og behovsstyret løsning, hvilket kun har været muligt på grund af det gode samarbejde, der har været mellem IT, klinikere og administrative medarbejdere, fortæller projektleder Lise With Aspe, der har været med til at implementere løsningen på Holbæk Sygehus.

Også klinikerne ser frem til, at den nye selvbook-løsning kommer i brug:

- Mine kolleger tripper for at komme i gang. Vi synes, det giver meget mening at gøre det på denne her måde. Ved at se nogle patienter mindre, kan vi bruge mere tid på nogle af dem, der har det svært og forhåbentlig hjælpe flere til fx at opnå et bedre velreguleret blodsukker, fortæller Abdellatif Aharaz.

Mere fleksibilitet og bedre inddragelse

Abdellatif er af den overbevisning, at det nye selvbook-modul vil komme mange patienter til gavn.

- Den nye selvbook-løsning er i lige så høj grad udviklet sådan, at det giver mere fleksibilitet for patienterne, og så de selv er inddraget i, hvad de gerne vil tale om, hvor lang tid konsultationen skal vare, og om det giver bedst mening at mødes fysisk eller over en telefon- eller videokonsultation, fortæller Abdellatif Aharaz.

Projektleder Lise With Aspe understreger samtidig, at der er taget højde for, at den nye måde at booke tider på fortsat skal føles trygt og være sikkert for patienterne:

- I selvbook-løsningen har vi indlejret nogle stop-emner, hvor der kommer en pop-up-besked om, at man skal ringe 112 eller ringe akut ind til diabetesambulatoriet, hvis man fx oplever at få bivirkninger ved medicin eller får hjerteproblemer. Derudover har vi udviklet patientinformation og en vejledning, der grundigt forklarer om den nye IT-løsning, sådan at de patienter, der selv kan booke tider fremover, føler sig godt informeret og klædt på til den nye måde at være i diabetesambulatoriet. Og så er det vigtigt at understrege, at dem, der får mulighed for at gøre brug af selvbook-løsningen, er de patienter, klinikerne har vurderet er velregulerede og ikke nødvendigvis har brug for at komme i ambulatoriet flere gange om året, forklarer Lise With Aspe.

Og centerchef og ledende overlæge Abdellatif Aharaz i Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus er ikke i tvivl om, at det er den rette vej at gå:

- Med dette tiltag sætter vi patienterne mere fri og gør det mere fleksibelt. Moderne diabetesbehandling skal ikke være en one size fits all-løsning, men i stedet tage udgangspunkt i, hvad patienterne har behov for og være mere på deres præmisser. Og det er det, vi prøver at gøre med dette nye tiltag.

Fakta om selvbook-modulet

• Selvbook-modulet træder i kraft i februar 2024 på Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus og Kalundborg Sundheds- og Akuthus. Den udvalgte patientgruppe vil løbende blive tilbudt muligheden for at bruge selvbook-løsningen i løbet af det næste års tid.
  • Med adgang til selvbook-løsningen kan patienterne booke tid, når de har behov for det via appen MinSP eller på www.minsundhedsplatform.dk. De kan derudover selv vælge emne, dato, konsultationstype og længde på konsultationen.
  • Selvbook-modulet er en del af indsatsen ’Fremtidens Diabetesambulatorium’ og skal gøre behandlingstilbuddet mere individuelt og behovsstyret. Læs mere om Fremtidens Diabetesambulatorium her.
  • Det er Center for IT og Medicoteknologi (CIMT), der i samarbejde med en arbejdsgruppe i Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus og Steno Diabetes Center Sjælland har udviklet og bygget den nye selvbook-løsning i Sundhedsplatformen.
  • Modulet skal afprøves i en periode på minimum 6 måneder. Der vil løbende og afslutningsvist blive evalueret på modulet.
  • Planen er, at selvbook-modulet skal udrulles til resten af diabetesambulatorierne i Region Sjælland i løbet af 2024