Ankomst til Akutafdelingen
Du skal altid ringe på Skadetelefonen 1818 før du tager på skadestuen. Her sidder lægesekretærer og sygeplejersker klar til at guide dig til den rigtige og hurtigste hjælp døgnet rundt.
Er du pårørende, og har du spørgsmål om en patient på skadestuen, skal du ringe på tlf. 59 48 38 00.
Find Akutafdelingens 3 afsnit:
Du finder Skadestuen (44-2) i stueetagen på Holbæk Sygehus.
Dit forløb i Skadestuen
Du finder Modtagelsen i stueetagen (44-2) på Holbæk Sygehus.
Dit forløb i Modtagelsen
Link til dit forløb i Modtagelsen, illustreret med grafik
Hent pjecen Velkommen til Modtagelsen (pdf)
Du finder sengeafsnittet Akut Diagnostisk Enhed på 1. sal (43-3).
Dit forløb i ADE'en
Meld altid din ankomst
Det er vores opgave at vurdere din tilstand, for at afklare hvor du skal behandles.
Vi behandler ikke nødvendigvis patienter i den rækkefølge, de er ankommet i, men ud fra en sundhedsfaglig vurdering. Det gælder også, hvis du er henvist fra egen læge eller lægevagt.
Har du selv ringet på Skadetelefonen 1818?
Her har personalet noteret din forventede ankomst. En lægesekretær registrerer din ankomst, og du bliver bedt om at vente i venteværelset. Når personalet er klar til at vurdere din tilstand, bliver du hentet af en sygeplejerske.
Er du henvist af egen læge eller vagtlæge?
Så sørger de for at melde din ankomst. Når du ankommer bliver du registreret af en lægesekretær, hvorefter du bliver henvist til venteværelset. Når personalet er klar til at vurdere din tilstand, bliver du hentet af en sygeplejerske.
Kommer du med ambulance?
Din ankomst bliver meldt. Ved ankomst bliver du oftest kørt ind i et behandlingsrum, hvor en sygeplejerske inden for kort tid tager imod dig.
Stuer og faste pladser
Vi har et antal stuer og faste pladser på gangarealerne. Personalet vurderer, hvor du placeres i forhold til din tilskadekomst/sygdom og behandling heraf.
Mens du venter
Lægesekretæren
Modtager dig ved skranken. Kan være behjælpelig med forskellige spørgsmål, evt. give, smertestillende eller lindrende isbehandling og fx give P-tilladelse.
Sygeplejersken
Vurderer om skadens omfang kræver vurdering af læge.
Behandlersygeplejersken
Kan sende dig til undersøgelser som fx røntgen og blodprøver. Behandler og afslutter selvstændigt visse skader.
Lægen
Vurderer og behandler patienter. Lægen kan også blive kaldt til andre funktioner i afdelingen.
Radiografen
Du kan blive sendt til Radiologisk Afdeling (overfor Akutafdelingen) efter besked fra sygeplejerske eller læge.
Bioanalytikeren
Hvis du skal have taget blodprøver, kalder bioanalytikeren dig ind fra venteværelset.
Portøren
Hjælper med at køre patienter til radiologiske undersøgelser.
Serviceassistenten
Rydder op, fylder skabe op m.m.
Røde Kors frivillige
Er altid klar til at vise vej, hyggesnakke, lytte, hente drikkevarer og hjælpe - på samme måde, som en pårørende typisk ville gøre. De frivillige har modtaget uddannelse i at være frivillig på et sygehus og har tavshedspligt. Det frivillige arbejde er udelukkende et supplement til de opgaver, som det ansatte personale løser. Kig efter en rød vest eller T-shirt.
Hvorfor kan der være ventetid?
I modtagelsen og skadestuen bliver patienter tilset i forhold til den enkeltes behov for behandling.
Derfor bliver patienterne ikke altid behandlet i den rækkefølge, de er ankommet i, og nogle vil opleve længere ventetid.
Personalet arbejder så hurtigt og professionelt, som de kan, for at sikre at du får en god behandling og den kortest mulige ventetid.
Lidt at fordrive ventetiden med
Vi har sørget for vand, kaffe og the og lidt krydsord og sudoku at fordrive ventetiden med. Til børnene er der tegninger til farvelægning og små opgaver, de kan løse.
Gratis en-dags WiFi
Log ind på REGSJGUEST og registrer dig med navn og e-mail.
Mål
Vores mål er, at 90% af alle behandlinger skal være påbegyndt inden for en time efter patientens ankomst til modtagelsen.
Kontakt
Adresse
Ring til os
Skadetelefonen
Benyt dette nummer, hvis du er pårørende og har spørgsmål om en patient på skadestuen:
Tlf. 59 48 38 00Skriv til os
Opdateret torsdag den 14. nov. 2024